INSTITUTIONAL FEATURES OF STATE REGULATION OF THE CONSUMER MARKET OF UKRAINE

Authors

  • Anna Munko Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs

DOI:

https://doi.org/10.33269/2618-0065-2021-4(10-95-115

Keywords:

state regulation, consumer market, self-regulation of consumer markets, institutional environment, transaction costs, limited rationality of interaction between the parties

Abstract

The parties to the interaction are in the institutional environment as a set of "rules of the game" (rules, guidelines, norms, sanctions, etc.), which form the economic, political, socio-legal framework of interaction between the subjects of the consumer market. The subjective structure of regulatory influence in the consumer market is represented by state, regional institutions and organizations. At the same time, these institutions are not only an institution of political power, but also a public institution that forms the socio-legal field of functioning of economic agents. These entities provide a functional basis for the implementation of organizational and institutional management of the consumer market in Ukraine. The purpose of the article is to study the institutional aspects of relations arising in the process of state influence and self-regulation of consumer markets, regulation of their development as a system of measures for state programming of the economy of Ukraine and regions. That is, the continuous process of market influence on the supply and demand, as well as the fight against the "shadow" economy, aimed at solving the challenges facing businesses and the state in conditions of economic and legal uncertainty. The article identifies the parties to the interaction of the national consumer market, scenarios of their interaction, features of formalization of such interaction, taking into account the peculiarities of the national character, as well as factors of limited rationality of the parties to the interaction. The most significant institutional problems of the market in Ukraine are substantiated. The process of organization of the consumer market of Ukraine is analyzed and the dominance of informal institutions that determine business activity and redistribution of transaction costs through informal payments are revealed. Quantitative assessment of transaction costs of business entities based on data. The ways of development of the institutional environment of state regulation of the consumer market in Ukraine are offered.

References

Попадинець Н. М. Структурно-інституційна модель внутрішнього ринку споживчих товарів. Регіональна економіка. №1. 2020. 123–133.

Князєва Т. В., Шевченко А. В. Організаційно-економічні заходи зовнішньоекономічного регулювання захисту споживчого ринку України. Проблеми системного підходу. 2020. № 2 (76). С. 161–169.

Страшинська Л. В., Худолій Д. Ю. Напрями державного регулювання продовольчого ринку. The world of science and innovation : abstracts of VII International scientific and practical conference, 2021. С. 882–885.

Капленко Г. В. Теоретико-методологічні засади регулювання ринку споживчих товарів України в умовах глобалізації : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.03. Чернігів, 2020. 413 с.

Свидрук І. І., Клепанчук О. Ю. Глобалізаційні особливості розвитку внутрішнього ринку України. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2021. № 62. URL : http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/755 (дата звернення : 10.10.2021).

Чміль Г. Л. Трансформація поведінки економічних суб’єктів споживчого ринку в умовах цифровізації. Сучасні реалії фінансово-економічного розвитку регіонів, галузей, підприємств, бізнесу: монографія. Том 1 / за ред. Л. М. Савчук, Л. М. Бандоріної. Дніпро: Пороги, 2020. С. 374–383.

Десятнюк О., Сідляр В. Фіскальне регулювання споживчого ринку України. Світ фінансів. 2020. № 1 (62). URL : http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1297 (дата звернення : 21.10.2021).

Burton D. Political economy and financial regulation: A comparative analysis of the consumer default debt market in the United States of America and the European Union. Journal of Economic Geography. 2019. 19(3). Р. 705–722.

Mori, N., Okamura, M., Ohkawa, T. Economic Regulation in the Consumer Loans Market. Atlantic Economic Journal. 2020. № 48(4). Р. 447–459.

Schraten J. Credit and debt in an unequal society: Establishing a consumer credit market in South Africa. Restoring Consumer Sovereignty: How Markets Manipulate Us and What the Law Can Do About it. 2020. Р. 1–324.

Duch-Brown, N., Grzybowski, L., Romahn, A., Verboven, F. Are online markets more integrated than traditional markets? Evidence from consumer electronics. Journal of International Economics. 2021. URL : https://ideas.repec.org/a/eee/inecon/v131y2021ics0022199621000532.html (дата звернення : 10.10.2021).

Сидорова А. В., Коваленко А. О. Доходи та витрати населення: статистичне оцінювання, моделювання та прогнозування. Фінанси, облік, банки. 2017. № 1(22). С. 154–162.

Державна служба статистики України : вебсайт. URL : http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення : 20.10.2021).

Тіньова економіка в Україні. Результати дослідження 2019 року : звіт Київського міжнародного інституту соціології. URL : https://cutt.ly/hTaWvj9 (дата звернення : 21.10.2021).

Сorruption Perceptions Index 2019 : Transparency International. URL : https://www.transparency.org/cpi2019 (дата звернення : 10.10.2021).

Державна податкова служба України : вебсайт. URL : www.tax.gov.ua.

Про державно-приватне партнерство : Закон України від 01 лип. 2010 р. № 2404-VI. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (дата звернення 21.10.2021).

Про схвалення Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України; Концепція від 29.03.2017 № 217-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/217-2017-%D1%80 (дата звернення : 21.10.2021).

Latynin M., Pastukh K, Tarasenko D., Shevchenko S., Munko A. Public administration in the economic sphere of Ukraine: strategic approach. Studies of applayed economics. 2021.Vol.39, №5. URL : https://cutt.ly/KTaYMsX (дата звернення : 21.10.2021).

Published

2021-12-02

How to Cite

Мунько, А. . (2021). INSTITUTIONAL FEATURES OF STATE REGULATION OF THE CONSUMER MARKET OF UKRAINE. Scientific Herald: Public Administration, (4(10), 95–115. https://doi.org/10.33269/2618-0065-2021-4(10-95-115