IMPROVEMENT OF PROCEDURES FOR INITIATION OF THE SYSTEM DEDICATED TO TRAINING OF CYBERSECURITY PERSONNEL IN THE CONTEXT OF PUBLIC-PRIVATE COOPERATION

Authors

  • Leonid Arsenovych Адміністрація Держспецзв'язку України

DOI:

https://doi.org/10.33269/2618-0065-2022-1(11)-6-27

Keywords:

information technology, cybersecurity, educational map, personnel training, training system, cybersecurity specialist

Abstract

The article analyzes the problem issues that refer to the operation of the personnel training system and improvement of expertise of specialists in a variety of cybersecurity areas. Statistics on the cybersecurity specialist training are presented as summarized following the results of studying the practical aspects of cybereducation, as well as numerous information and analytical documents made by today’s analysts and experts. Analysis has been made to study the results of research made by today’s scientists to investigate the optimization of professional training of cybersecurity specialists to be, as well as trends and problems of the IT industry operation, which are indicative of the inconsistency between the basic professional education of IT specialists and the requirements of today’s innovative economy. The key aspects of the Regulation on the Technical and Organizational Model of Cybersecurity have been considered, which principles are aimed at a prompt (crisis) response to cyberattacks and cyberincidents, implementation of countermeasures intended to minimize the vulnerability of communication systems, building the capacity of cybersecurity units, as well as creating the environment to develop the public-private cooperation, including in cybereducation. Analysis has been made to study the powers of cybersecurity units to organize and conduct cybertraining, as well as cyberprotection forces to participate in making the dedicated programs and methods of such training, scenarios for responding to cyberthreats and measures to combat cyberthreats. The components have been developed and disclosed, which make part of the educational map designed for the cybersecurity specialist development, which involves a step-by-step certification of those cybersecurity specialists who directly implement organizational, legal, engineering and technical measures, as well as cryptographic and technical information protection measures to prevent cyberincidents, detect and protect against cyberattacks, eliminate their consequences, recover the operational stability and reliability of communication and technology systems. The available opportunities and guarantees have been proposed, which are provided in relation to the integration of the educational map designed for the cybersecurity specialist development in the service (professional) activities, as well as possible educational initiatives have been proposed, which are allowed by the educational map designed for the cybersecurity specialist development in the context of implementing the Technical and Organizational Model of Cybersecurity.

References

Діордіца І. Освітні стандарти підготовки фахівців із кібербезпеки. Национальный юридический журнал: теория и практика. 2017. Вип. 1. С. 50-53.

Діордіца І. Стан підготовки фахівців у сфері кібербезпеки. Visegrad Journal on Human Rights. 2016. Вип. 6/1. С. 59-65.

Мельник С. Концептуальні основи організації професійної підготовки майбутніх фахівців із кібербезпеки. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 10. С. 79-88.

Бурячок В. Л. Проблемні питання та актуальні завдання підготовки фахівців з кібернетичної безпеки галузі знань «Інформаційні технології». Сучасний захист інформації. 2016. № 2. С. 4-9.

Артьомов І. В., Студеняк І. П., Головач Й. Й., Гусь А. В. Інновації у вищій освіті: вітчизняний і зарубіжний досвід: навч. посіб. Ужгород : ПП «АУТДОР-ШАРК», 2015. 360 с. (Серія «Євроінтеграція: український вимір». Вип. 23).

Бендас Ю. М., Бондаренко О.В. Проблеми підготовки ІТ-спеціалістів у Європі. Моделювання економіки: проблеми, тенденції, досвід : тези доповідей VІІІ Міжнародної науково-методичної конференції Форуму молодих економістів-кібернетиків, 28-29 вересня 2017 року. Львів. 195 с. С. 129–130.

Гаєвська Л. А. Досвід Європейського Союзу щодо формування й реалізації освітньої політики як головного важеля соціально-економічного розвитку країн. Вісник післядипломної освіти. Серія : Управління та адміністрування. 2017. Вип. 4-5. С. 9-22.

Марков В. В. Особливості впровадження зарубіжного досвіду боротьби з кіберзлочинністю в навчальний процес. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2014. Вип. 12(1). С. 105-107.

Маркова О. М. Моделі використання хмарних технологій у підготовці ІТ-фахівців. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2 : Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2016. № 18. С. 85-94.

Павлик Н. П. Зарубіжний досвід організації неформальної освіти. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 1. С. 264-273.

Про основні засади забезпечення кібербезпеки України : Закон України від 05 жовтня 2017 року № 2163-VІІІ // Верховна Рада України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19 (дата звернення: 16.01.2022).

Арсенович Л. А. Кіберосвіта в умовах цифровізації публічного управління. Цифрова трансформація публічного управління : кол. моногр. Карпенко О. В., Малий І. Й., Муравицька Г. В. та ін. Київ : НАДУ. 2020. 256 с. С. 168-228.

Тимошенко Н. Ю. Проблеми та перспективи розвитку ІТ-індустрії в Україні. Економіка та суспільство. 2018. Вип. 17. С. 384-388.

Даник Ю. Основи методології формування кіберкомпетенцій у фахівців сектору безпеки і оборони України. Information Technology and Security. 2018. Vol. 6. Iss. 2.

С. 105-123.

Мельник С. Оптимізація фахової підготовки майбутніх фахівців з кібербезпеки на основі інноваційної педагогіки та інтегрованого підходу в системі реалізації ключових компетенцій безпеки в інформаційному суспільстві. Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 21. С. 125-129.

Куценко В. І. Перспективи розвитку системи підготовки кадрів: пошук альтернативи. Ефективна економіка. 2011. № 1.

Про затвердження Положення про організаційно-технічну модель кіберзахисту : постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудн. 2021 р. № 1426. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1426-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.01.2022).

Держспецзв’язку започаткувала роботу Експертної ради з інформаційної та кібербезпеки. URL : https://detector.media/infospace/article/181312/2020-10-06-derzhspetszvyazku-zapochatkuvala-robotu-ekspertnoi-rady-z-informatsiynoi-ta-kiberbezpeky/ (дата звернення: 16.01.2022).

Державно-приватне партнерство у сфері кібербезпеки: міжнародний досвід та можливості для України. Аналітична доповідь. Авт.: Дубов Д. Національний інститут стратегічних досліджень. К.: 2018. 84 с.

Published

2022-04-18

How to Cite

Арсенович, Л. (2022). IMPROVEMENT OF PROCEDURES FOR INITIATION OF THE SYSTEM DEDICATED TO TRAINING OF CYBERSECURITY PERSONNEL IN THE CONTEXT OF PUBLIC-PRIVATE COOPERATION. Scientific Herald: Public Administration, (1(11), 6–27. https://doi.org/10.33269/2618-0065-2022-1(11)-6-27