THE PLACE OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE PROFESSIONAL PORTFOLIO OF A CIVIL SERVANT

Authors

  • Svitlana Shestopalova Institute of Public Administration and Research in Civil Protection

DOI:

https://doi.org/10.33269/2618-0065-2021-4(10)-129-146

Keywords:

a civil servant, , professional portfolio, competence approach, foreign language communicative competence

Abstract

The article is devoted to determining the place of foreign language communicative competence in the professional portfolio of a modern civil servant. In order to conduct this study, a detailed analysis of a number of important domestic scientific works as well as the regulatory and legislative framework is carried out. It is established that an important condition for entering the civil service and its further passage at all stages is the appropriate level of professional portfolio of a civil servant. The efficiency of the civil service as a whole depends on the level of professional portfolio of every modern civil servant. Therefore, enough attention in the article is paid to the competence approach, as an important aspect that indicates the efficiency and effectiveness of the organization of official activities. Communicative competence is highlighted as an important component of professional portfolio. Having the need to involve civil servants in international relations, constant presence in the international information space, communication skills and a sufficient level of knowledge of English for professional purposes become crucial in this matter and give impetus to the formation and development of foreign language communicative competence. In order to reveal the essence of this competence, attention is drawn to its main components, and an explanation is provided for each of them. The study proved that the formation and development of foreign language communicative competence occurs simultaneously with the professional training of civil servants. Examples of foreign language programs (English) taught at the state level, in which civil servants are involved, are given. But it is also noted that self-education and self-development have no less significant impact on learning, which allows to plan, to adjust, to coordinate the learning and independently absorb the formation of foreign language communicative competence as a part of professional portfolio. As a result of the study, it is noted that foreign language communicative competence occupies a prominent place in the professional portfolio of a modern civil servant and promotes the application of knowledge and skills acquired during professional training in professional activities, using special linguistic tools.

References

Вірна Ж. П., Мудрик А. Б. Особистісна вимогливість як чинник професійної компетентності : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2014. 256 с.

Гайович Г. В., Шихненко К. І. Шляхи поліпшення комунікації державною мовою фахівців сфери цивільного захисту. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 7 (91). С. 185–195.

Гогіна Л. М. Компетенції та компетентності в державній службі України: до проблеми понятійного апарату. Державне управління: теорія та практика. 2007. № 2 (6). URL : http://www.academy. gov.ua/ej6/index.htm (дата звернення 10.10.2021).

Година М. А. Зміст, структура та значення професійного розвитку державних службовців у системі заходів організаційно-правового забезпечення публічної служби в Україні. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія Державне управління. 2020. № 2, т. 31 (70). С. 18–23.

Долгий О., Хрущ О. Професійна компетентність і компетенції державного службовця у контексті реформування державної служби. Вісник Національної академії прокуратури України. 2019. № 3. С. 7–22.

Кириченко Н. О. Сутність комунікативної складової суб’єктів державного управління. Розвиток професійних компетентностей державних службовців: комунікативний аспект : матеріали щоріч. наук.-практ. конф. за міжнар. участю, 3–4 листоп. 2016 р. Київ : НАДУ, 2016. 460 с.

Ковнір О. І. Використання іноземних мов у публічній службі України: стан, проблеми та перспективи. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2018. № 1. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2018_1_28 (дата звернення : 21.10.2021).

Корнута Л. М. Праксеологічний підхід як основа ефективного забезпечення підвищення кваліфікації державних службовців в Україні. Прикарпатський юридичний вісник. 2019. № 3 (28), т. 2. С. 68–71.

Линдюк О. А. Профілі професійної компетентності державних службовців як складова модернізації державної служби. Державне управління та місцеве самоврядування. 2015. Вип. 4 (27). С. 189–199.

Малєєва Т. Є. Формування іншомовної професійної компетентності студентів в юридичних закладах вищої освіти. Accent Graphics Communications & Publishing. ІХ Міжнародна конференція «Science and society», 1 лют. 2019 р. Харків. С. 762–770.

Нагірний Л. Я. Особливості формування іншомовної комунікативної компетенції студентів. Науковий журнал Чернівецького університету : актуальні проблеми романо-германської філології та прикладної лінгвістики. 2012. Вип. 4. С. 101–111.

Про державну службу : Закон України від 16.12.1993 р. № 3723-ХІІ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text (дата звернення 06.09.2021).

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання та моніторингу виконання індивідуальної програми підвищення рівня професійної компетентності державного службовця (індивідуальної програми професійного розвитку) : Наказ НАДС від 26 жовтня 2020 р. № 201-20 URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0201859-20#Text (дата звернення 06.09.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 281 «Публічне управління та адміністрування» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 04.08.2020 р. № 1001. URL: https://cutt.ly/2TaVdxg (дата звернення 04.10.2021).

Про основні компетенції для навчання протягом усього життя : Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 18 грудня 2006 року. / Верховна Рада України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text (дата звернення : 06.09.2021).

Радиш Я. Ф., Недашківська Т. Є. Компетентність та компетенція державного службовця як наукова проблема. Держава та регіони. 2007. № 2. С. 78–95.

Рейтинг EF EPI за 2020 рік. English Proficiency Index (EF EPI) : веб-сайт. URL: https://www.ef.com/wwen/epi/ (дата звернення 06.09.2021).

Твердохліб О. С. Етичні аспекти доступу до публічної інформації. Економiка та держава. 2013. № 6. С. 110–112.

Терент’єва А. В., Волянський П. Б., Долгий М. Л. Підвищення кваліфікації керівників сфери цивільного захисту як основа їх сталого професіоналізму. Науковий збірник Інституту державного управління у сфері цивільного захисту. 2014. № 2. С. 65–69.

Якою іноземною мовою має володіти Кандидат? Національне агентство України з питань державної служби : веб-сайт. URL : https://nads.gov.ua/yakoyu-inozemnoyu-movoyu-maye-voloditi-kandidat (дата звернення 06.09.2021).

Published

2021-12-02 — Updated on 2021-12-06

How to Cite

Шестопалова, С. (2021). THE PLACE OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE PROFESSIONAL PORTFOLIO OF A CIVIL SERVANT. Scientific Herald: Public Administration, (4(10), 129–146. https://doi.org/10.33269/2618-0065-2021-4(10)-129-146