НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ГЕНДЕРНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Оксана Пархоменко-Куцевіл Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди

DOI:

https://doi.org/10.32689/2618-0065-2021-3(9)-102-119

Ключові слова:

державна гендерна політика, гендерна рівність, гендерні окуляри, гендерні принципи, рівні умови та можливості жінок і чоловіків

Анотація

У статті проведено аналіз останніх нормативно-правових засад формування державної гендерної політики України. Констатовано, що протягом останніх трьох років в Україні прийнято багато нормативно-правових документів у частині формування та реалізації гендерної політики. В них надаються поняття та основні визначення державної гендерної політики, механізми формування гендерно чутливих бюджетних програм, концепцій. Крім того, було створено єдиний механізм проведення гендерно-правової експертизи нормативно-правових документів, а також їх проєктів. Загалом існують відповідні інституційні структури, діяльність яких спрямована на формування та реалізацію гендерної політики. В Україні склалася складна інституційна система у цьому напрямі. Разом із тим на сьогодні існує проблема щодо позитивного сприйняття суспільством питання гендерної рівності, формування у суспільстві гендерної чутливості до будь-яких процесів життєдіяльності. Обґрунтовано відсутність системного документа, в якому б було сформовано єдину та цілеспрямовану державну гендерну політику в Україні, та запропоновано удосконалити проєкт Національної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року. Визначено, що у зазначеному вище документі мало б бути більше стратегічних цілей, таких як: забезпечення й повага до сімейних цінностей та підтримка й розвиток сімей з урахуванням принципу гендерної рівності; повага до статей; формування професійного розвитку жінок і дівчат; обгрунтування відповідальності за дискримінацію, зокрема під час працевлаштування та кар’єрного зростання; встановлення показників моніторингу державної гендерної політики протягом 1, 3, 5 та 10 років; запровадження позитивних дій, у тому числі під час працевлаштування. Вказана Національна стратегія має містити такі розділи: формування сімейних цінностей з урахуванням гендерної рівності; впровадження дієвих інформаційних кампаній щодо формування гендерної рівності в українському суспільстві; проведення освітніх заходів та занять щодо гендерної рівності; запровадження навчання фахівців з питань забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків; перегляд усіх нормативно-правових документів з урахуванням забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків протягом п`яти років; посилення міжнародної співпраці й запровадження міжнародних позитивних практик щодо формування гендерної рівності; формування гендерної чутливості громадян; навчання державних службовців, осіб місцевого самоврядування. інших осіб, які працюють на комунальних та державних підприємствах, основам формування та реалізації гендерної політики; прийняття в усіх органах державної влади, організаціях, закладах, на підприємствах (незалежно від форм власності) стратегій забезпечення гендерної рівності; запровадження показників моніторингу діяльності органів державної влади щодо формування та реалізації гендерної політики; співпраця з інститутами громадянського суспільства щодо формування та реалізації гендерної політики.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-01

Як цитувати

Пархоменко-Куцевіл , О. . (2021). НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ГЕНДЕРНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ. Науковий вісник: Державне управління, (3(9), 102–119. https://doi.org/10.32689/2618-0065-2021-3(9)-102-119